De afgelopen jaren richtte ik me op het onderzoeken van menselijk gedrag binnen onze hectische samenleving, gedreven door consumptie, hedonisme en prestatiedruk. Zo reflecteer ik in mijn werk bijvoorbeeld op het consumentisme dat onze maatschappij domineert. Ik combineer het gebruik van tweedehands objecten met een bewuste, overdreven inzet van milieuonvriendelijke materialen zoals pur, polyester, lijm en siliconen, om de paradoxen van onze tijd te benadrukken. Alles in de wereld lijkt gebaseerd te zijn op meer, meer, meer. Ik vraag me af waar deze hebzucht van de mens vandaan komt.
Wellicht is mijn fascinatie voor dit menselijke gedrag geboren uit het feit dat ik opgroeide in Venray (Noord-Limburg), in een omgeving waar veel gesloten instellingen gevestigd zijn, zoals een psychiatrische instelling, een tbs-kliniek en meerdere gevangenissen. Ik zag als kind regelmatig de hoge hekken, waarachter een voor mij interessante wereld schuilging. Ik was toen al onder de indruk van de geschiedenis en het mysterie dat deze plekken omringt. Later werd mijn nieuwsgierigheid vooral gewekt door de persoonlijke verhalen van de gedetineerden en patiënten en hoe ze daar terechtkwamen. In mijn beeldend onderzoek ben ik naar deze verhalen op zoek gegaan, en ik ontdekte dat het thema hebzucht vaak een rol speelt.
Ik betrap mezelf erop dat ik ook hebzuchtig ben: ik verzamel graag spullen, ik geniet van luxe, welvaart en gemak en ik werk als kunstenaar graag met materialen die niet per se goed zijn voor de wereld. Waar liggen grenzen? Kan ik mezelf in de hand houden? Mag ik mij als kunstenaar beroepen op vrijheid, of verschuil ik me achter mijn kunstenaarschap om mijn eigen hebzucht te rechtvaardigen?
De beelden die ik creëer komen voort uit actuele maatschappelijke vraagstukken, die ik met een humoristische en absurdistische twist en een interesse in materialiteit benader. Transformatie is voor mij belangrijk in de verkenning van de geschiedenis en oorsprong van mijn gekozen voorwerpen en thema’s. Ik observeer, ontleen en herschik bekende objecten tot een kleurrijke, speelse en nieuwe realiteit, in een poging om de verhalen te vertellen die achter de voor ons zichtbare wereld schuilgaan.